DRAMATIS KUALA LUMPUR

DRAMATIS KUALA LUMPUR
Perjuangan Belum Selesai

Sunday, April 4, 2010

MENONTON MANIFESTASI TEATER "DETIK"




Pada 3 April 2010 , Dramatis Camar Pesona telah pergi menonton Teater Detik anjuran Kirana Theatre Production di Taman Budaya Kuala Lumpur. Bagi kami ia merupakan salah satu aktiviti yang sangat berguna buat kami dan pelajar-pelajar. Ini kerana kami dapat mempelajari teknik seni lakon dan juga unsur teaterikal yang di tonjolkan dalam teater Detik ini yang telah di nobatkan Johan Festival Teater Pahang. Cerita ini berkonsepkan genre Kontemporari.

Persembahan pada malam itu sangat menarik,baik dan juga beremosi. Ia berkisarkan tentang penipuan dan penindasan yang semakin berleluasa di dunia ini. Manusia yang tak bersalah dikatakan bersalah,dan yang tak bersalah terus bernafas lega. Ianya satu pengadilan yang tidak adil. Teater ini tidaklah terlalu sukar untuk difahami. Ianya lebih banyak mempersoalkan tentang Undang-undang. Menimbulkan pertanyaan siapa yang patutnya memberi hukuman. Adakah Manusia atau Tuhan?

Walau bagaimanapun kami tidak akan mensia-siakan pengalaman yang baik dari teater ini. Baik dari segi lakonan,teknikal dan juga unsur artistik yang di persembahkan. Selain itu, penonton yang hadir agak memberansangkan.

Kami amat menghargai penyertaan para pelajar yang pergi menonton teater tersebut. Ini juga sebahagian dari kaedah pembelajaran yang dinamakan "belajar pandang" ataupun "watch & learn".



(sebahagian dari pelajar Dramatis yang hadir ke pementasan teater Detik)


(Encik Hasmadi dan Cikgu Rosli)






(makan-makan sebelum menonton teater Detik)


(Kak Liza & Cikgu Rosli)



(pelajar-pelajar semasa berada di dalam Auditorium)


"Undang2 yang terbina kononnya untuk menyekat salahlaku, tapi sejauh mana ia mampu menegakkan kebenaran? adakah undang2 itu melindungi atau menghukum manusia? Siapa yang menentukan hukuman? Manusia atau Tuhan?"


Akhir kata dari kami , Perjuangan Belum Selesai!

2 comments: