DRAMATIS KUALA LUMPUR

DRAMATIS KUALA LUMPUR
Perjuangan Belum Selesai

Sunday, April 25, 2010

Teater "Rumah Lama Kampung Baru"


Pada 24 April 2010 Dramatis Camar Pesona telah pergi menonton teater "Rumah Lama Kampung Baru" anjuran Dewan Bandaraya Kuala Lumpur di Panggung Bandaraya Kuala Lumpur. Teater ini diarahkan oleh Marlenny Deenerwan.

Persembahan pada malam itu sangat memuaskan. Terutamanya dari segi lakonan para pelakon yang menjayakan watak masing-masing. Unsur humor yang ditonjolkan juga berkesan membuatkan penonton geli hati dan tak kering gusi.

Watak Mak Raya yang dilakonkan oleh Ismaliza juga sangat baik. Cara berjalan dan berdialog sebagai seorang yang berumur berjaya di sempurnakan. Begitu juga watak Pak Hasan yang dilakonkan oleh Mohd.Raduan. Tidak lupa juga kepada Mohd.Ridzuan yang memegang watak Zulkifli yang agak kurang ajar ataupun angkuh. Begitu juga Ahmad Iswazir yang memegang watak Budin yang membawa unsur komedi semasa pementasan. Tahniah kepada mereka. Tetapi bukanlah bermakna yang lain-lain tidak bagus,mereka juga berjaya membawa karakter mereka dengan baik.

Selain daripada itu,set & prop yang digunakan sangat memuaskan dan betul-betul menggambarkan suasana Kampung Baru. Pengarah bijak menggunakan kelebihan yang ada pada Panggung Bandaraya KL itu seperti tingkat kedua yang digunakan sebagai flat tingkat dua.

Teater yang bergenre realisme memaparkan tentang asam garam kehidupan masyarakat yang tinggal di Kampung Baru yang mempunyai banyak konflik di antara satu sama lain. Di permulaan cerita,ia mengisahkan tentang karenah-karenah para penduduk di Kampung Baru itu. Ia menjadi menarik setelah Zul muncul untuk meminta geran tanah pusaka dari kakaknya Mak Raya. Dari situ bermulalah konflik perebutan tanah pusaka oleh Zul yang ingin meruntuhkan Kampung Baru demi memenuhi kehendaknya sendiri iaitu membina rumah untuk dirinya. Ini membuatkan Pak Hasan dan seluruh penduduk menjadi risau. Akhir cerita usaha Zul terbatas. Akhirnya Kampung Baru kekal seperti dahulu kala hanya karenah penduduk saja yang masih tidak berubah. Sebuah naskah yang menarik untuk ditonton.

(antara babak menarik persembahan pada malam itu)

Bagi Dramatis ia sebuah pengalaman yang berguna buat kami untuk menambah ilmu pengetahuan tentang teater. Kami sentiasa memberi sokongan kepada kumpulan-kumpulan teater yang menjayakan persembahan di mana sahaja. Pada malam itu sambutan persembahan amat menggalakkan. Kami juga berpeluang bertemu dengan pengarah teater ini iaitu Marlenny Deenerwan.

(sebahagian pelajar yang hadir menonton teater ini bersama Cikgu Rosli)

Selain itu,ia juga satu pelajaran yang berguna buat para pelajar kami dalam mengenal erti lakon yang baik. Ingatlah pelajar-pelajar sekalian,PERJUANGAN BELUM SELESAI!

No comments:

Post a Comment