DRAMATIS KUALA LUMPUR

DRAMATIS KUALA LUMPUR
Perjuangan Belum Selesai

Saturday, May 1, 2010

SKETSA "SESAT DALAM CAHAYA"



Pada 30 April 2010 bertempat di Hotel De Palma,sempena Karnival Bulan Keinsafan anjuran Jawatankuasa Pemulihan Dadah Daerah Ampang kami Dramatis Camar Pesona telah di pertanggungjawabkan untuk mempersembahkan sebuah sketsa berkaitan dengan penyalahgunaan dadah yang bertajuk "Sesat Dalam Cahaya" karya Tuan Haji Rahman Adam.

Kami berasa amat berbangga dan bertuah kerana Pengerusi Jawatankuasa Rawatan dan Pemulihan Dadah (JKPD) Daerah Ampang merangkap Pengerusi Bulan Keinsafan iaitu Datuk Ramle bin Mat Daly memberi kepercayaan dan sokongan yang padu kepada kami untuk menjayakan pementasan pada malam itu. Terima Kasih kami ucapkan Datuk Ramle.

Selain daripada persembahan sketsa dari kami,pelbagai persembahan lain seperti Dikir Barat,Nasyid dan Pendeklamasian Sajak juga turut mewarnai perasmian Karnival Bulan Keinsafan yang dirasmikan oleh Dato' Hajjah Zuraidah binti Haji Mohamed itu. Persembahan Deklamasi Sajak itu turut di iringi oleh Zayrul Iqwan Rosli yang bertindak sebagai "silent monolog actor".

Selain itu,terima kasih kepada Cikgu Rosli Rahman Adam yang banyak memberi tunjuk ajar kepada para pelajar terutamanya dari segi lakonan serta permainan pentas. Tidak lupa juga buat Tuan Haji Rahman Adam merangkap Timbalan Pengerusi Bulan Keinsafan yang juga memberi tunjuk ajar dari segi lakonan dan kerja balik tabir.

(Datuk Ramle b. Mat Daly dan Tuan Haji Rahman Adam)

Terima Kasih juga diucapkan buat pelajar-pelajar yang mengambil bahagian dalam pementasan ini. Ini juga merupakan persembahan pertama buat Pelajar Sesi 2010. Meskipun ini adalah persembahan pertama mereka,persembahan pada malam itu agak baik walaupun pelajar-pelajar baru agak gemuruh. Termasuklah pengurusan belakang tabir yang cemerlang. Tahniah diucapkan.

PENDEKLAMASIAN SAJAK

(Zayrul semasa sesi latihan sebelum pementasan)

BARISAN PELAKON "SESAT DALAM CAHAYA"


PUTERI IZAN sebagai ROKIAH
Persembahan lakonannya pada malam itu agak baik,walaupun lontaran suaranya menjadi nyaring sedikit. Pun begitu dia dapat menjayakan watak sebagai ibu yang merintih akan nasib anaknya yang terlibat dengan dadah. Kesimpulannya dia berjaya menonjolkan wataknya.

ZAMRI KHALIP sebagai ISHAK
Lakonannya pada malam itu berada di tahap sederhana kerana perwatakan tua dari usianya yang sebenar kurang meyakinkan pengarah iaitu Cikgu Rosli Rahman Adam. Mungkin kerana dia gagal mengawal rasa gemuruh kerana pertama kali naik ke pentas. Walaubagaimanapun ia bukanlah bermakna Zamri gagal,tetapi harus memperbaiki lagi mutu lakonannya. Tahniah!

ILANI KHALID sebagai NORA
Lakonannya pada malam itu sederhana juga. Ini kerana dia ada membuat beberapa kesilapan kecil semasa persembahan. Di harap supaya Ilani membuang tabiat "stage-shy". Ini tidak bererti dia gagal,ia merupakan cubaan pertama yang baik. Watak sebagai pelajar sekolah menengah jelas ditonjolkan melalui kostum dan suaranya. Kesimpulannya,Ilani perlu memperbaiki lagi mutu lakonan ke tahap yang lebih baik.

ZAYRUL IQWAN ROSLI sebagai RUSDI
Zayrul berjaya menonjolkan perwatakan kurang ajarnya sebagai seorang anak yang terlibat dengan dadah. Pada malam itu mutu lakonannya berada di tahap yang sangat baik. Lontaran dialog juga jelas di perdengarkan. Dia tidak nampak langsung gementar tatkala berada di pentas. Tahniah!

IERA NADIRAH sebagai SHIKIN
Lakonannya juga berada di tahap sederhana. Pembawakan wataknya sebagai individu yang turut mersakan kesan negatif dadah iaitu abangnya yang telah membunuh ayahnya kurang meyakinkan. Esakan tangisan telah menganggu lontaran vokalnya. Pun begitu,ia merupakan cubaan yang baik buat Iera. Di harap Iera dapat meningkatkan mutu lakonan.

SHAFAZIL SHAHUDIN sebagai PEGAWAI AADK 1
Lakonannya berada di tahap sederhana baik. Meskipun hanya terlibat satu babak sahaja. "Chemistry" sebagai seorang pegawai penguatkuasa AADK boleh dikatakan berjaya ditonjolkan,tambahan pula dengan jaket AADK yang rasmi di gunakan. Bagaimanapun,Fazil harus mempertingkatkan lagi mutu lakonannya.

AHMAD TARMIZI sebagai PEGAWAI AADK 2
Lakonannya dan Fazil berada di tahap yang serupa. Mizi perlu meningkatkan tahap dan mutu lakonannya di tahap yang lebih baik.

BELAKANG TABIR

MOHD HILMI : Penolong Pengarah
Hilmi telah melakukan tugasnya dengan sempurna dan baik pada malam itu. Dia amat mengambil berat tentang para pelakon yang juga rakan-rakan seperjuangannya. "Q" keluar masuk pentas juga berjaya dilaksanakan dengan jayanya dan kemas. Ia merupakan salah satu faktor yang membuatkan sketsa ini berjalan lancar tanpa gangguan belakang pentas.

DIANA ZAINAL : Pengurus Produksi
Pujian juga harus di berikan kepada Diana yang telah berjaya melaksanakan tugasnya sebagai Pengurus Produksi. Tugasnya amat berat dari pagi kami berada hinggalah ke malam. Dia berjaya mengatur kemas pergerakan Dramatis dari masa ke masa. Tahniah diucapkan!

Akhir sekali terima kasih kepada semua pelajar yang hadir ke Hotel De Palma untuk membantu melancarkan lagi kerja belakang pentas dan memberi sokongan moral kepada rakan-rakan yang lain seperti Zack,Azian,Juwita,Jasnina dan Balqish. Tidak lupa juga kepada Kak Liza yang turut memberi sokongan kepada pelajar-pelajar.

(Bergambar kenangan bersama Datuk Ramle b. Mat Daly dan Tuan Haji Rahman Adam)

Andai ada sumur di ladang,
Boleh kita menumpang mandi,
Andai ada umur yang panjang,
Boleh kita bejumpa lagi.

PERJUANGAN BELUM SELESAI!

(p/s: Cikgu Rosli suruh rajin2 la dtg kelas asas.)

1 comment:

  1. salam admin mohon maaf klu saya mengangu... boleh tak saya nak dapatkan no telefon kawan saya AHMAD TARMIZI tersebut... saya azard.......

    ReplyDelete