DRAMATIS KUALA LUMPUR

DRAMATIS KUALA LUMPUR
Perjuangan Belum Selesai

Sunday, May 9, 2010

BANGSAWAN "NILAM DEWANI"


Bersempena Program Semarak Bangsawan 2010 ini kami Dramatis Camar Pesona telah berkesempatan untuk menyemarakkan program ini dengan menghadirkan diri ke sebuah pementasan bangsawan oleh Kumpulan Bangsawan Seri Mahkota Alam,Johor Bahru yang bertajuk "Nilam Dewani". Persembahan yang bertempat di Panggung Bandaraya Kuala Lumpur itu mendapat sambutan yang menggalakkan dari peminat bangsawan tanah air walaupun bertiket RM5.

Pada malam itu kami dapat melihat dan menemui bukan sahaja orang awam yang hadir malah penyanyi terkenal Ramli Sarip juga hadir pada malam itu. Selain daripada itu,ramai juga akitvis teater dan dunia seni ini yang hadir.

(Bergambar bersama Ramli Sarip)

Bangsawan Nilam Dewani yang di arahkan oleh S.M Aliff yang juga sahabat Cikgu Rosli Rahman Adam pada malam itu agak baik. Cerita yang berkisarkan seorang raja yang bernama Raja Demaga yang terpaksa menyamarkan Puteri Seri Nilam Dewani menjadi nyiur gading @ buah nyiur dan dihantar bersembunyi di Bumi dari dunia kayangannya kerana untuk menggelakkan anaknya itu berkahwin dengan raja yang angkuh dan bernafsu iaitu Raja Gemala Dewa.

Ceritanya ringkas dan mudah difahami. Walaupun penonton mungkin boleh mengagak pengakhirannya namun ia tetap sebuah naskah yang menarik untuk di tonton.

Dari segi lakonan para pelakon yang menjayakan bangsawan pada malam itu berada di tahap baik sahaja. Walaupun ada terdapat sedikit kelonggaran penghayatan. Watak yang paling menonjol pada malam itu ialah watak Raja Jin yang dilakonkan oleh Hussin Ismail. Pujian wajar diberi kepada beliau kerana Hussin berjaya menaikkan graf penceritaan. Tahniah diucapkan!

Kostum yang digunakan dalam pementasan pada malam itu amat baik. Kami dapat melihat perbezaan pakaian antara Dunia Kayangan dan Dunia Sebenar (Bumi). Tidak ketinggalan juga Set & Prop yang di guna pakai,ia sangat menarik. Setiap set yang ditukar semasa extra-turn berjaya menonjolkan dimana situasi itu berlaku.

Apa yang membuatkan kami teruja apabila special effect iaitu Puteri Nilam Dewani bertukar kepada Pokok Nyiur Gading dengan smoke machine. Lagu-lagu yang dinyanyikan oleh Puteri Seri Nilam Dewani yang dilakonkan oleh Natasha Mohd Yazir pada malam itu sedap didengar dan liriknya sesuai dengan situasi babak tersebut. Selain itu,para pemuzik live yang mengiringi persembahan pada malam itu juga amat baik. Tahniah juga kepada mereka. Dari segi teknik pencahayaan juga amat baik dan menarik. Ianya mungkin ringkas tetapi kemas.

Kami juga amat terhibur dengan extra-turn yang dijamukan kepada penonton agar tidak jemu atau keluar dari panggung. Dendangan lagu dan tarian amat menarik. Terutamanya lagu pop yeh yeh La Obe. hehe!

(Semasa 'curtain-call')

Akhir kata dari kami ialah,tahniah diucapkan kepada semua yang terlibat dan menjayakan Bangsawan Nilam Dewani ini! Pengalaman ini tetap segar di ingatan kami.

~PERJUANGAN BELUM SELESAI~

2 comments:

  1. Terima kasih kerana hadir menonton Nilam Dewani, dan terima kasih juga atas komen yang membina.. InsyaAllah, akan datang kami akan berikan yang lebih baik.

    ReplyDelete
  2. Same2. Tahniah pada persembahan pada malam itu. terima kasih juga kerana melawati blog kumpulan teater kecil kami. -Dramatis.

    ReplyDelete