DRAMATIS KUALA LUMPUR

DRAMATIS KUALA LUMPUR
Perjuangan Belum Selesai

Thursday, June 24, 2010

MONOLOG "LUBANG NERAKA"


"Perbicaraan Dunia sudah berakhir...Perbicaraan di Dunia Lain entah bila akan berakhir..."

Pada 19 Jun yang lalu. Kami telah pergi menonton sebuah lagi teater monolog selepas Monolog "Denyut" oleh Kolej Yayasan Melaka,iaitu monolog "Lubang Neraka" oleh Pertubuhan Yayasan Pelajaran Johor. Ini bersempena program Manifestasi Teater Malaysia 2010.

Kami menghadirkan diri bersama para pelajar untuk memberi sokongan terhadap program Manifestasi Teater Malaysia ini dan juga untuk memberi suntikan semangat kepada para aktivis lain serta kumpulan yang akan membuat persembahan. Persembahan pada malam itu bertempat di Taman Budaya Kuala Lumpur. Kehadiran penonton pada malam itu agak baik.

Monolog ini bercorak Surealisme kerana ianya adalah sesuatu yang tidak nyata kewujudannya kerana monolog ini tidak menjelaskan di mana-mana situasi,masa dan tempat. Memang secara kasarnya kami hanya melihat sebuah kerusi dan kain yang di rentang dari bahagian atas sehingga ke pentas serta kain yang mewarnai keseluruhan pentas. Walaupun begitu,kami masih tidak tahu di mana ia sebenarnya berada,dan kerana itu kami mengklasifikasikan ianya sebagai sebuah monolog yang bergenre Surealisme.

(Set "Lubang Neraka")

Set yang di gunakan agak ringkas dan kemas. Walau bagaimanapun sang pelakon pandai bermain dengan set yang di dirikan. Drama yang mengisahkan tentang permasalahan sosial dalam kalangan orang berada yang mengejar keseronokan duniawi hingga memerangkap orang lain untuk turut melakukan kesalahan. Jef orang kaya yang menyukai Eva telah menabur wang ringgit demi untuk menaruh hati Eva. Eva terperangkap dengan kata-kata Jef. Eva melahirkan anak luar nikah. Jef tidak mahu bertanggungjawab atas perbuatannya. Jef mengupah pembunuh upahan untuk membunuh Eva. Akhirnya Jef terjerat dengan perbuatannya itu. Lubang Neraka merupakan sebuah cerita yang sarat dengan mesej.

Watak Jef seorang lelaki dan Eva seorang wanita yang di lakonkan oleh Fairuz Ahmad menjadi dan kami mengkagumi kemampuannya bertukar watak dari Jef ke Eva dan dari Eva ke Jef. Olah tubuh Fairuz amat baik dan berjaya memukau penonton untuk menonton lakonannya selama 45 minit apabila beliau bertukar watak menjadi Eva. Bukan sahaja olah tubuh malah suaranya juga bertukar menjadi suara seorang wanita. Bahagian permulaan bila Fairuz menjadi Eva vokalnya agak rendah tetapi ia tidak lagi terjadi selepas itu. Lontaran vokalnya sangat kemas dan jelas. Dia juga pandai bermain dengan set. Daya imaginasi Fairuz sangat kuat.

Dari segi teknikal pula bagi kami teknik pencahayaan kadang-kala kurang kemas dan adakalanya baik. Walaubagaimanapun, dari segi audio tiada masalah. Audio hanya di mainkan di babak tertentu yang selari dengannya.

(Semasa permulaan cerita)

(Eva memberi kad kepada Jef)

(Jef mengeluh tentang Eva yang menganggu hidupnya)

Secara ringkasnya,persembahan monolog ini memang bergantung kepada kekuatan seseorang pelakon itu. Jika dia tidak mampu memberika yang terbaik maka punahlah persembahan itu. Tetapi monolog "Lubang Neraka" ini secara jujurnya memang kuat kerana pelakonnya. Tahniah kepada Pertubuhan Yayasan Pelajaran Johor.

(Para pelajar bergambar kenangan bersama Fairuz)

(Cikgu Rosli bersama Fairuz)

Melalui monolog "Lubang Neraka" ini kami telah dapat mempelajari sesuatu yang baru. Ia tetap akan segar di ingatan kami.

"...PERJUANGAN BELUM SELESAI..."

No comments:

Post a Comment