DRAMATIS KUALA LUMPUR

DRAMATIS KUALA LUMPUR
Perjuangan Belum Selesai

Monday, March 15, 2010

Teater Jamilah



Teater Jamilah merupakan teater semi-muzikal yang pernah dipentaskan buat pertama kalinya oleh Dramatis Camar Pesona. Walaupun terdapat sedikit kekurangan ataupun jalan cerita yang agak klise , tetapi bagi kami itu bukanlah perkara yang akan mematahkan semangat kami untuk meneruskan persembahan.

Dari segi lakonan , rata-rata pelajar telah melakukan yang terbaik. Mungkin ade beberapa di antara mereka yang kurang memberi persembahan yang baik , walau bagaimanapun persembahan mereka harus lah diberi pujian.

Dari segi teknikal pula baik-baik saja. Tiada kesilapan yang mencacatkan persembahan. Teknik pencahayaan yang digunakan menggambarkan mood setiap babak berjaya dipaparkan. Misalnya , lampu ala-ala disko digunakan untuk menggambarkan suasana nyanyian (60'an).

Persembahan yang berlangsung selama 3 malam itu mendapat sambutan yang memberangsangkan dari peminat-peminat teater. Terima Kasih diucapkan pada yang hadir.



Orang kuat di sebalik teater ini ialah Cikgu Rosli Rahman Adam. Beliau yang menggalas tugas sebagai Pengarah Artistik telah menjalankan tugas dengan baik. Walaupun ada kesilapan semasa babak di rumah Engku Bahri yang terguna gelas plastik. Namun kami tidak akan mengulangi kesilapan yang sama di masa yang akan datang. Terima Kasih Cikgu Rosli!



Liza Tan adalah Pengarah teater ini. Beliau sangat tegas pabila berada di dalam sesi latihan. Beliau sentiasa memberi semangat kepada para pelajar supaya tidak putus asa dalam apa jua perkara yang dibuat. Terima Kasih Kak Liza!

Teater Jamilah ini senantiasa akan segar dalam ingatan kami. InsyaAllah. =)

BARISAN PELAKON



HAMIDAH CHE SOH - JAMILAH

Teater Jamilah merupakan teater pertama beliau. Walau pun begitu persembahannya tetap membanggakan bagi seorang yang baru mahu mengenali dunia teater. Semangat dan ketekunan ketika pembelajaran merupakan faktornye.




FALLIQ EFFENDY - MAWI

Beliau seorang yang amat komited dengan watak yang diberikan. Persembahannya sebagai Mawi sangat baik. Walaupun terpaksa menempuh satu dugaan besar sebelum persembahan. Rajin bertanya merupakan faktornya.




FAIZ JALAL - MAWI

Faiz adalah seorang pelajar yang berbakat. Mutu lakonannya mungkin hanya di tahap memuaskan. Tetapi bukan mudah untuk menghayati watak yang romantik dan lebih berusia. Di sini Faiz telah mencuba yang terbaik.



ALIFF ARSAT - BAKAR

Aliff berjaya membawa watak antoganis ini dengan baik. Walaupun Teater ini adalah teater pertama beliau,persembahannya tidak menghampakan Tenaga Pengajar dan rakan-rakan. Ini kerana beliau sentiasa fokus pabila berlatih.



ZAYRUL IQWAN - MAT

Zayrul merupakan sense of humor di dalam keseluruhan persembahan ini. Lakonannya amat baik. Sikap rajin membuat homework berkenaan watak merupakan faktornya.



PUTERI IZAN - GAYAH

Walaupun hanya naik satu malam,tetapi mutu lakonan beliau sebagai ibu yang penyayang berjaya dihayatinya.



SITI ZULAIKHA AZMAN - ENGKU RUBIAH (BIAH)

Lakonan antagonisnya juga turut mendapat pujian. "Gedik" merupakan perkataan utama yang disebut oleh penonton setelah selesai persembahan. Rajin bertanya merupakan faktornya.

p/s: sekadar menyebut beberapa nama. =)

No comments:

Post a Comment