DRAMATIS KUALA LUMPUR

DRAMATIS KUALA LUMPUR
Perjuangan Belum Selesai

Monday, March 15, 2010

Teater Seri Mersing


Tajuk : Teater Sri Mersing
Produksi : Keno Productions Sdn Bhd
Kategori : Teater
Tempat : Panggung Sari
Tarikh : 12 - 21 Mac 2010
Masa : 8.30 malam

Sinopsis :
Merah, anak Damak, singgah di Mersing dalam perjalanan pulang ke Pahang, dari menuntut ilmu di Pulau Penyengat, Kepulauan Riau. Beliau cuba untuk mencari jawapan mengapa ayahnya sangat melarang beliau pergi ke Mersing. Beliau hanya tahu bapanya pernah mempunyai hubungan dengan gadis yang bernama Sri Mersing. Hajatnya di sambut baik oleh Sri Mersing dan anaknya Sri Melati. Namun, tidak pada sebahagian orang kampung terutamanya yang menyebelahi Bentayan, anak Penghulu Mersing.

Sri Mersing menceritakan kembali mengenai ayah Merah, Damak yang merantau ke Mersing bersama ibu dan adiknya, Deli. Damak merupakan seorang yang jujur dan ikhlas. Apabila Damak menyelamatkan Sri Mersing dari diculik, dia terpaksa berlawan dengan Awang Sulung. Sungguhpun kalah, Awang membuat fitnah yang memaksa Damak keluar dari kampung tersebut. Ayah Sri Mersing, Pak Malau mendapat tahu bahawa Awanglah sebenarnya yang menjadi dalang di sebalik kehilangan Sri. Walaupun Pak Malau cuba memujuk Damak dan keluarganya, namun Damak tetap membawa diri dari kampung tersebut.

Merah juga menerima nasib yang sama seperti ayahnya turut difitnah. Kedatangan Merah ke Sri Mersing sangat tidak disenangi oleh orang yang berkepentingan di situ tetapi amat disambut baik oleh kampung yang mengharapkan perubahan berlaku di Mersing apatah lagi Merah juga mempunyai pengetahuan agama yang baik. Namun, Merah juga mengambil keputusan untuk pulang ke Pahang dan mencurahkan bakti pada anak negerinya sendiri.

Plot cerita kedatangan Merah dan cerita asal Sri Mersing akan bergerak seakan selari namun di pengakhirannya tetap sama di mana kedua-dua mereka, Damak dan Merah akan pulang semula ke Pahang. Sesungguhnya naskhah Sri Mersing ini akan mengimbau suasana kehidupan Melayu suatu ketika dahulu dan juga filem klasik Sri Mersing itu sendiri.

Pelakon/Artis :
Damak ADI PUTRA
Sri Mersing ELLY MAZLEIN
Pak Malau A. GALAK
Awang Sulong YUS RAJA LAWAK
Merah HAIRI ANAK WAYANG
Sri Melati LEEZ ROSLI (AF)
Bentayan RUSDI RAMLI
Siantan MELISA SAILA
Tambak JEP (SEPAH)
Jalak Lenteng SHUIB (SEPAH)
Pak Sireh DATO’ MUSTAPHA MAAROF
Sri Mersing Semasa DATIN HJH.ROSNANI JAMIL
Penghulu ABU BAKAR JUAH
Mak Dara AZIZAH MAHZAN
Penghulu Lancang Kuning OSMAN JUPRI
Siti Payung MARDIANA BT ALWI
Deli MUTALIF ABU BAKAR


Tiket :
RM20, RM30, RM50, RM80, RM120 & RM150

Kaunter Tiket :
Box Office, Istana Budaya, Jalan Tun Razak, Kuala Lumpur

Pembelian Online : www.ticket2u.biz

2 comments:

  1. dah tgk show die... cerita menarik begitu juga teknik persembahan... rugi siapa yg x dtg .. hehehe

    ReplyDelete
  2. haha. bagus lah. yang penting anda beri sokongan terhadap dunia TEATER. =)

    ReplyDelete