DRAMATIS KUALA LUMPUR

DRAMATIS KUALA LUMPUR
Perjuangan Belum Selesai

Thursday, March 18, 2010

Teater Jebat (Festival Teater KL 2009)

Walaupun Festival Teater KL 2009 dah lama berlalu , tetapi ia tetap segar dalam ingatan Dramatis kerana pelbagai halangan yang terpaksa ditempuh sebelum ke hari persembahan. Jadi ini sedikit cerita tentang "Jebat" karya Hatta Azad Khan yang diangkat ke Festival Teater Kuala Lumpur 2009.



"......Dengar ceritaku Tuah,bila aku menduduki tempat ini dan menguasai sepenuhnya,menghalau semua yang ku benci keluar dari tempat ini,mereka menjadi amat marah Tuah,mereka mahu mengusir aku pula! Tapi xseorang pun yang berani. Lalu mereka kumpulkan anjing-anjing ,dan pd setiap senja mereka dtg menyalak-nyalakkan diriku! menakut-nakutkan aku! Tapi aku xmelayan salak anjing. Akhirnya mereka pulang kehausan! apakah kau juga seekor ANJING yg menerima tugas itu TUAH??......"


Teater Jebat ini mungkin bukan yang terbaik yang pernah di pentaskan oleh Dramatis Camar Pesona. Persembahan kami untuk Festival Teater 2009 ini tidak lah sehebat ketika kami menyertai pertandingan yang same pada 2007,tetapi masing-masing mempunyi kelebihan yang tersendiri. "KURSI" dan "JEBAT" adalah dua naskah yang berbeza yang juga diciptakan oleh pengarang yang berbeza.

Kumpulan yang menyertai Festival Teater tahun 2009 agak menurun berbanding 2007 yang disertai 17 buah kumpulan manakala 2009 hanya 8 kumpulan. Namun itu bukannya penghalang buat Dramatis Camar Pesona untuk tarik diri atau sebagainya. Kami juga berbangga dapat bersama-sama bertanding dengan kumpulan yang lebih senior,salah satunya ialah Mekar Budaya.

Jebat sebuah naskah yang mungkin simple,tetapi pengisian yang perlu ada terlalu lah sukar buat kami yang masih setahun jagung untuk memahami erti kontemporari & absurd ini.

HARI PERSEMBAHAN

Sebelum bermulanya persembahan,kami semua memang berdebar. Ini kerana boleh dikatakan 85% dalam kalangan kami tidak sihat. Tapi ape yang boleh kami buat, show must go on.

Semasa persembahan mungkin kami telah melakukan beberapa kesilapan kecil,ada juga babak yang drag. Tetapi itu adatlah,tidak akan ada satu persembahan yang perfect pun.

Setelah selesai persembahan,aku dan rakan-rakan berasa puas serta sedih. Puas kerana kami berjaya membuat persembahan dengan jayanya walaupun not fully recovered , yelah,tak berapa sihat semuanya. Sedih sebab "Jebat" akan meninggalkan kami.

Bagaimanapun,terima kasih kepada team Teater dari Melaka yang diketuai Kefri kerana sanggup datang dari Melaka untuk memberi sokongan moral kepada kami semua. Lebih 30 orang yang hadir rasanya.


( Ini dia orang-orang Melaka yang hadir pada hari itu . Thankie u all! )

HARI PENYAMPAIAN HADIAH

Tibalah hari yang di nanti-nantikan oleh semua kumpulan teater iaitu,Hari Penyampaian Hadiah Festival Teater 2009. Sebelum di umukan para pemenangnya,kami semua dihiburkan dengan persembahan Muzik,Nyanyian,Tarian 1 Malaysia dan Persembahan "Boneka".

Kini tibalah detik yang ditunggu-tunggu. Ulasan dari panel juri didahulukan sebelum penyampaian hadiah. Walau bagaimanapun,kumpulan kami tidak bernasib baik pada tahun ini,tiada seorang pun yang berjaya memenangi anugerah,hanya seorang sahaja yang berjaya di finalis kan. Iaitu,Puteri Izan dalam kategori Pelakon Pembantu Wanita Terbaik.


(Semasa penyampaian Hadiah Saguhati)

BARISAN PELAKON



ZAYRUL IQWAN ROSLI - JEBAT,ORANG KAYA 3,LELAKI & LELAKI 3

Memegang 4 watak bukan lah sesuatu yang mudah. Tetapi sikap ingin tahu dan ingin mencuba serta membuat kajian menybabkan beliau mampu membezakan setiap watak yang didukungnya. Ada juga babak di mana Zayrul terlalu beremosi atau dengan kata yang mudah menyebabkan sedikit drag. Pada malam persembahan, lakonan nya berada di tahap baik.




ALIFF ARSAT - HANG TUAH & ORANG KAYA

Aliff memegang 2 peranan dalam teater ini. Perbezaan watak yang dilakukan jelas. Ini merupakan teater ke-2 selepas Jamilah. Ada yang berkata lakonan Tuah nya agak sama dengan Bakar dalam teater Jamilah. Ini mungkin kerana olah tubuhnya yang agak keras. Walau bagaimanapun, lakonannya agak baik juga semasa persembahan.



PUTERI IZAN - PENCERITA

Beliau lah satu-satunya pelakon Dramatis Camar Pesona yang di finalis kan pada tahun ini setelah Zayrul Iqwan pada 2007 yang lalu. Watak beliau agak menonjol berbanding yang lain,beliau memiliki sense of humor yang tinggi dan berjaya menawan hati audiens. Lakonanya mantap!



FAIZ JALAL - DATUK BENDAHARA,PENGAMUK & PEMUDA 1

Lakonannya menunjukkan peningkatan setelah teater Jamilah. Namun demikian, Faiz juga membuat beberapa kesilapan yang agak ketara semasa persembahan. Ada yang keliru adakah Datuk Bendahara dan Pengamuk orang yang sama?. Semestinya TIDAK. Walau bagaimanapun, Faiz telah memberikan persembahan mutu lakonan yang memuaskan.




BEEJAY RAZRIE LEONG - SULTAN MELAKA

Lakonannya semasa persembahan jauh lebih bagus dari latihan. Ini mungkin kerana semangat dan penjiwaan watak yang tinggi. Ini merupakan teater pertamanya. Lakonannya berada di tahap yang boleh di banggakan.




HAMIDAH CHE SOH - DANG WANGI & PEREMPUAN

Kedua-dua watak yang dilakonkan oleh Hamidah sangat berlainan. Dang Wangi seorang yang lemah-lembut dan beremosi. Manakala watak Perempuan seorang yang agresif,di mana dalam satu babak Hamidah bersilat dari awal hingga ke akhir. Lakonan yang berkualiti.



WAN ASRAF HUSSIN - SUARA,ORANG KAYA 1 & 2,LELAKI 1 & 2

Wan merupakan watak yang menambahkan unsur komedi di dalam persembahan ini. Perwatakan Orang Kaya yang dengki akan Tuah mungkin kurang jelas,bukannya bermaksud Wan gagal tetapi kurang berkesan. Namun demikian, lakonan Wan harus diberi pujian.



JUWITA ROSLI - PEMUDI 2

Juwita adalah peserta paling muda dalam kategori NGO/IPT. Lakonannya pada masa persembahan sangat baik. Kelancaran berdialog setaraf dengan rakan lakonnya yakni peserta yang lain juga. Tahniah!

DI BANTU OLEH

FAZLEEN IZZATI
BOB ADAM
UMMI NADRAH
SITI NOORAISAH
NUR AFIKAH
DANIAL AFIQ
ARUMI MIRZA


DI-SEBALIK TABIR

PENGARAH : LIZA TAN
PENGARAH ARTISTIK : ROSLI RAHMAN ADAM
PEN.PENGARAH : ALIFF ARSAT
STAGE MANAGER : PUTERI IZAN
PEN.STAGE MANAGER : WAN ASRAF HUSSIN
PENATA CAHAYA : MIOR SHAHRUL
PENATA AUDIO : ATAN RAHMAN
SET & PROPS : FAIZ & BEEJAY
TATARIAS : HAMIDAH & BOB
KEBAJIKAN : ECAH & ABBY JASNINA
PAMERAN : OOME & KEWAN
JURUGEGAS : AIDIL EDER
KREW : DRAMATIS CAMAR PESONA



by Tenaga Pengajar Dramatis Camar Pesona

3 comments:

  1. haha.
    comelnya saya.
    kepujian?
    saya dpt C lah ni?
    haha.

    ReplyDelete
  2. haha.. tah la wan.. ngek.
    jd la follwers wei. haha

    ReplyDelete